تزریقات داخل و اطراف مفصل در اصفهان

تزریق داخل مفصلی چیست؟

فیزیوتراپی و توانبخشی، درمان زانو درد اصفهان، درمان کمر درد اصفهان، تزریقات داخل و اطراف مفصل در اصفهان، درمان ارتروز زانو با فیزیوتراپی اختصاصی در اصفهان

تزریقات داخل و اطراف مفصل در اصفهان، در مداخلاتی که ما برای بهتر شدن و کاهش درد در مفصل زانو انجام می دهیم ، جدا از اقدامات کانسرواتیو مانند تجویز ضد التهاب، مسکن و فیزیوتراپی … و مداخله‌ای مانند تزریق داخل مفصل زانو انجام می دهیم.

این تزریقات از تزریق کورتون گرفته تا تزریق هیالورونیک اسید و PRP نتیجه یکسانی را از آن ها انتظار داریم که شامل کاهش درد بیمار و بازسازی در مفاصلی که قابل  برگشت است و جلوگیری از پیشرفت  دژنراسیون زانو و آن آسیب پیشرونده مفصل زانو شود.

قاعدتاً با تجربه ای که پزشکان جراح ما به دست آورده‌اند، اگر بیمار در سن مناسبی باشد و مفصل زانو درجات شدید آرتروز تیپ ۳ یا آخرای سه و چهار آرتروز را داشته باشد و سن بالای ۵۸ سال را داشته باشد، بهترین اقدامی که می توانیم برایش انجام دهیم تعویض مفصل زانو می باشد.

تزریق داخل مفصل در اصفهان توسط متخصص فیزیوتراپی خوب

قبل از آن اگر سن مناسب نباشد، تعویض مفصل زانو به صورت کامل توصیه نمی شود و با اصلاح دفورمیتی ایجاد شده و استئوتومی و آرتروسکوپی داخل مفصل زانو سعی می‌کنیم آن زانویی قبلی بیمار را با شرایط بهتری محفوظ کنیم.

توزیع نیرو را با استئوتومی به سمتی ببریم که در جاهایی که معمولاً به سمت داخل زانو که فشار بیشتری بر آن وارد می شود، نیرو را به قسمت های خارج تر زانو منتقل کنیم و باعث این شویم که فرد بتواند تا سن مناسب تعویض مفصل زانو از زانوی طبیعی خودش استفاده کند.

در مراحل ابتدایی تر و قبل از آن ما تزریق هیالورونیک اسید و PRP را داریم که این تزریقات در بیمار بر اساس تجربه ی پزشک متفاوت است.

یعنی بعد از تزریقات متعدد انجام شده و بر اساس پروتکلی که آن شرکت‌های سازنده هیالورونیک اسیدها ارائه داده‌اند و نتیجه ای که پزشک متبحر و مجرب ما گرفته است در هر بیمار تجویز متفاوتی را می تواند انجام دهد.

PRP را معمولاً چون از  سلول های زایشی پلاکت و استم سل آن بیشتر مد نظر است سعی می کنیم در سنین خیلی بالا تر انجام  نشود و تا آن فاکتورهایی که مد نظر برای هیلینگ و ترمیم مفاصل به آن نیاز داریم در بدن بیمار در سطحی باشد که ما 20  سی سی  یا کمی بیشتر از خون بیمار می گیریم مقدار مناسبی از فاکتورهای مورد نظر  داخل خون بیمار بتوانیم سانتریفیوژ  و جدا کنیم.

بهترین متخصص فیزیوتراپی در اصفهان

قاعدتاً در سنین خیلی بالاتر خیلی اثر مثبتی شاید نتوانیم از این کار بگیریم. هیالورونیک اسید ها خودشان در دسته های مختلفی تقسیم می شوند که بر اساس شرکت‌ها و پروداکتی که از خود آن شرکت به دست ما رسیده است که بعضی از آنها سنتتیک و شیمیایی هستند و از هیچ بافت زنده ای از بدن حیوان یا چیز دیگری استفاده نشده است، تقسیم بندی می شوند .

معمولاً آنهایی که طولانی مدت تر هستند یعنی بیش از یک سال در بدن می مانند سنتتیک هستند و آنهایی که مدت اثر کوتاه تری دارند و از بافت های طبیعی متعددی مانند تاج خروس ، غضروف کوسه و چیزهای دیگری استحصال می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.

بر اساس باز همان تجربه جراح ، که در چه کیسی از چند تزریق استفاده کنیم و در کدام کیس ما از تک تزریقه استفاده کنیم و در چه زمانی ترکیبی از این دو را استفاده کنیم ، متفاوت است و ممکن است در ۲ نفر  حتی با سن یکسان ما تجویز متفاوتی را برایشان داشته باشیم.

بهترین دکتر توانبخشی در اصفهان

هیالورونیک اسید در کنار بقیه موارد مثبتی که دارد،  آن حالت مکانیکی باعث کاهش اصطکاک سطح تماس مفصل زانو و آن دو تا استخوانی که در مفصل زانو قرار دارد، می شود و به عنوان یک جسم خارجی یا به عنوان یک بالشتک مکانیکی از استهلاک مفصل زانو جلوگیری می کند و مفصل نرم تر و لغزنده تری را در اختیار بیمار برای جلوگیری از صدماتی که به صورت اصطکاکی به وجود می آید، قرار می دهد.

شاید از بافت خود بیمار  مانند خون بیمار نباشد و یک ماده‌ای از خارج بدن باشد ولی این فاکتوری که باعث لغزندگی مفصل می‌شود ، می‌تواند در پروسه جوانسازی و اینکه  بیشتر از این زانو استهلاک پیدا نکند ، کاربرد مثبتی را داشته باشد.

بحث کورتون و … در مفاصل مختلف متفاوت است و در مفصل زانو به اندازه مفصل شانه توصیه نمی شود. زیرا بحث کلسیم و توده‌های کلسیمی ایجاد کننده و رسوباتی که ایجاد می‌کند را داریم ، ولی در هر صورت بر اساس درد و تبحر جراح ، شاید آن هم در کنار بقیه اقدامات کمکی استفاده شود تا درد و التهاب مفصل زانو را کاهش دهد.

تزریق داخل مفصلی زانو چگونه انجام می شود؟

در بعضی مواقع بیماران از خانم دکتر مظاهری دکتر خوب فیزیوتراپی اصفهان، در مورد تزریقات داخل مفاصل سوال می کنند که باید گفت بیس قضیه از شخص به شخص و بیمار به بیمار متفاوت است. یعنی یک بیمار با یک سن مشخص و یک درجه از آرتروز و نوع درد ممکن است درمان متفاوتی حتی در زمینه تزریق درون مفصلی داشته باشد.

در حالت کلی چیزی که در ابتدای بحث باید گفت، تزریقاتی مانند انجام دادن اوزون خصوصاً داخل مفصل زانو را شخصا نه انجام می دهم و نه اعتقادی دارم و نه بیس علمی دارد. بنابراین آن را از درمان های دارویی و درمان های طبی و پزشکی جدا می‌کنیم و بین PRP و تزریقات هیالورونیک اسید صحبت می کنیم.

معمولاً در بیمارانی که درجات پایین تری از آرتروز  یعنی تقریباً بیماران زیر گرید سه آرتروز دارند، می‌توانیم داخل مفصل شان تزریقات مفصلی زنو را انجام دهیم. در گریدهای بالاتر از سه و یا حتی خود گرید ۳ تغییرات ‏ محسوسی با تزریقات درون مفصلی نمی‌بینیم‌.

تزریق داخل مفصلی به دو دسته عمده تقسیم می شوند :

دسته اول ژل هایی به نام هیالورونیک اسید می باشند که ترکیبات هیالورونیک اسید دارند و ممکن است از مواد طبیعی مشتق شده باشند یا به صورت صنعتی تهیه شده باشند و باز آنها نیز دسته های مختلفی دارند.

بهترین دسته ها که جدیدتر نیز می باشند و معمولاً به صورت صنعتی تولید می‌شوند و مشتقات حیوانی ندارند، هیالورونیک اسیدهای تک تزریق می باشند که برای بیمار هم راحت تر است و ریسک عفونت در این تزریقات پایین تر می باشد.

اما یکسری معایب جزئی تری هم دارد که در مقابل حسنی که دارد آن را انتخاب می کنیم و تک تزریق را انجام می دهیم. معمولاً برای بیمارانی که سن بالاتری دارند ما ژل هیالورونیک اسید را استفاده می کنیم.

اما در بیمارانی که جوان تر هستند و ما توقع وجود استم سل بالایی را در خون محیطی آنها داریم ، علاوه بر جدا کردن پلاکتی که ما در PRP انجام می دهیم ، از آنها با تزریق PRP  دنبال درمانشان هستیم.

یعنی آن خاصیت لغزندگی و مکانیکال ژل های هیالورونیک اسید را برای افرادی که درجات بالاتری از آرتروز را داشته و سن بالاتری نیز دارند که شاید PRP خیلی برای آن ها مفید نباشد نگه می‌داریم.

تزریق پی آر پی در اصفهان توسط دکتر متخصص PRP

ژل های هیالورونیک ، اسید برندهای مختلفی در بازار و مارکت دارند که معمولاً انواع آلمانی و ایتالیایی آن فراوان تر می باشد و شخصاً از تک تزریق استفاده می کنم.

اما آن هم  باز در بیماران مختلف و نتایجی که میخواهیم استحصال کنیم ، متفاوت است و قطعاً نمی توان گفت که در همه بیماران تک تزریق انجام دهیم.  صرفاً به خاطر ریسک عفونت و راحتی بیمار است.

خود همان کمپانی ، تقسیم بندی هایی دارد که در چه مواردی از پروداکت آن که چند تزریق می باشد استفاده شود و در چه مواردی از تک تزریق که یک بحث علمی می باشد و فرصت بحث در آن زمینه نیست.

قسمت دوم که در مورد PRP می باشد یک کیت از PRP است که برندهای مختلفی دارد و نمونه‌های ایرانی آن نیز می باشد.  در داخل این کیت PRP  قسمت اصلی که وجود دارد.

تزریق پی ار پی داخل مفصل توسط دکتر مهسا مظاهری

یک مخزن یا پیستونی می باشد که ما خون محیطی بیمار را در حد ۲۰ سی سی  از خون بیمار را جدا می کنیم و معمولاً در زانو با مصارف زیبایی تفاوت‌های مختصری دارد و با سانتریفیوژ و یک موادی به عنوان ضد انعقاد در داخل این پیستون ها بگذاریم که بتوانیم خون بیمار را به نحو احسن استخراج کنیم.

یکی از این پیستون ها را برای استخراج خون محیطی بیمار باز می کنیم و با وسایلی که داریم و به رگ یا ورید بیمار وصل می کنیم . حدود ۲۰ سی سی از خون محیطی بیمار را استخراج می کنیم و در داخل دستگاه سانتریفوژ می گذاریم و با تنظیم دور و زمانی که بابت استخراج پلاکت مورد نیازمان است پلاکت را جدا می کنیم.

پی آر پی چیست و چه کاربردی دارد؟

با پیستول دوم پلاکت استخراج شده را داخل این مخزن داریم و بر اساس پروسه های مختلفی که می خواهیم استفاده کنیم ‏هم می‌توانیم تغلیظ را انجام دهیم و هم می‌توانیم آن را به صورت مستقیم  به بیمار در داخل زانو یا مصارف دیگری که داریم تزریق کنیم.

پس کلا PRP چون از بیس خود بیمار می باشد و به صورت طبیعی می باشد ، سعی می‌شود که بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.  مگر در افرادی که مسن باشند و یا بخواهند آن حالت مکانیکی و فیزیکی هیالورونیک اسید را برای لغزندگی مفصلی که تخریب شده است استفاده کنند.

درمان زانو درد اصفهان, درمان کمر درد اصفهان, درمان گردن درد اصفهان, بهترین متخصص فیزیوتراپی کمر و گردن اصفهان
درمان زانو درد اصفهان, درمان کمر درد اصفهان

4.6/5 (8 دیدگاه ها)