درمان های دستی و منیپولیشن در اصفهان

مرکز تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان

متخصص درمان های دستی و منیپولیشن زن در اصفهان، تزریقات تخصصی داخل مفصل، تزریق گاز اوزن اصفهان، درمان گرفتگی کمر اصفهان

درمان های دستی و منیپولیشن در اصفهان، (طب دستی) شاخه ­ای از پزشکی است که به مطالعه و درمان اختلالات عملکردی (برگشت پذیر) سیستم حرکتی می پردازد. این روش اغلب با کایروپراکتیک (فن ماساژ و جابجا کردن ستون فقرات) به اشتباه گرفته می شود که برخلاف روش درمان دستی بر اساس هیچ منبع علمی پزشکی نیست. درمان دستی به فیزیوتراپی مرتبط بوده و با تحقیقات علمی نیز پشتیبانی می شود. در ترجمه لفظی، درمان دستی به معنای درمان با دست است.

روش های درمانی دستی و منیپولیشن

مطابق تعریفی که توسط فدراسیون بین المللی فیزیوتراپی ارتوپدی (IFOMPT) تهیه شده است یک مرکز تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان برای مدیریت مشکلات عصبی، عضلانی و اسکلتی، براساس استدلال بالینی، با استفاده از روش های درمانی بسیار خاص از جمله تکنیک های دستی و تمرینات درمانی که بر اساس نیازهای فردی بیمار تنظیم می شود.

اثربخشی و ایمنی درمان دستی

درمان دستی عملکرد مناسب فعالیت های پیچیده حرکتی، قد و تنفس را بازیابی می کند و اغلب با کایروپراکتیک و ترک های نامشخص در ستون فقرات اشتباه گرفته می­شود، با این اطلاعات می­توان به دانش عمومی افزود. با این حال، درمان دستی یک زمینه پزشکی است که اثربخشی و ایمنی آن توسط تحقیقات علمی مورد حمایت قرار می گیرد. این اساس بر اصول بیومکانیک، تخصص آناتومیک و دانش عصبی و همچنین استدلال بالینی، مبتنی است.

درمان دستی در زمینه های مختلف پزشکی، از جمله عصب شناسی، ارتوپدی، روماتولوژی و توانبخشی کاربرد دارد.

تاریخچه درمان دستی و منیپولیشن

تاریخچه درمان دستی به دوران باستان باز میگردد، اولین تعریف در مورد علائم مربوط به ستون فقرات در اوایل سال 3000 قبل از میلاد در آسیای صغیر و مصر ظاهر شد. روش های دستکاری، دست و پاها قبلاً توسط پدر طب اروپایی بقراط توصیف شده بود. وی درمان دستی را سنگ بنای پزشکی خواند و آن را از نظر فارماکولوژی و جراحی مهم دانست. تصاویر و درمان های بسیاری که نشان دهنده کاربرد تکنیک هایی از جمله دستکاری و انقباض در آن روزها بوده، موجود می باشد.

بقراط همچنین بر اهمیت دانش در مورد مشکلات مربوط به ستون فقرات تأکید کرد، زیرا بسیاری از اختلالات در بدن انسان با ستون فقرات همراه بود. درمان دستی سال هاست که بدون تغییر مانده است. اولین مدارس اصلی برای تحصیل در این حرفه، در اواخر قرن نوزدهم تأسیس شدند.

معالجه و درمان گردن درد در اصفهان

اولین مرحله درمان دستی، بررسی مفصل و معاینه دقیق بیمار است که شامل بینایی، تپش قلب، تست عضلانی، ارزیابی تحرک، حرکت مفاصل و همچنین تست های اضافی از این قبیل می باشد. اشعه ایکس، برای تعیین ماهیت مشکل است. از طریق آزمایشات تخصصی، درمانگر می تواند تشخیص دهد که آیا یک ناراحتی خاص در اثر سفتی عضله ایجاد شده است یا مفصلی که به دلیل یک بیماری یا فشار عصبی ایجاد شده است.

بسته به رشته­ ای که مسئولیت مشکلات بیماران را بر عهده دارد، یکی از تکنیک های مربوط به درمان های دستی را استفاده می کند، که بخش دیگری از معالجه و درمان است.

فن درمانهای دستی

تکنیک ها و روش ها متفاوت بوده و شامل کشش عضلات، شل شدن عضلات پسایسومتریک، انقباض (تحلیل مفصل یک سطح مفصلی عمود بر دیگری)، رهاسازی سریع مفاصل مسدود شده (دستکاری با یک حالت خاص “صدای مفصل”) و تحرک می باشد. شناخته شده ترین روش های درمان دستی عبارتند از: مفهوم کالتنبورن-اوژنت (Kaltenborn-Evjenth )، روش مالیگان، روش آکرمن و روش درمان دستی جامع توسط A.Rakowski. فرد برای اجرای صحیح روش های فوق به دانش و تجربه گسترده ای نیاز دارد.

تسکین درد بیمار با درمان های دستی و منیپولیشن در اصفهان

ماهیت روش های درمان دستی تسکین درد است. بنابراین هدف دنبال شده توسط کسانی که طبق این روش کار می کنند، درک و از بین بردن دلایل درد و ترمیم عملکرد طبیعی مفاصل و نرمال سازی عضله است. این امر می تواند به لطف تأثیرات بازگشت پذیری درمان دستی انجام شود.

اصل بازگشت پذیری شامل ایجاد فشار بر روی گیرنده های حسی واقع در ناحیه درد یا در محل منبع درد است و باعث واکنش بیشتر می شوند. به عنوان مثال، تحریک روی پوست می تواند باعث ایجاد پاسخ در عضلات، در بخش حرکتی یا در اندام های داخلی شود.

درمان دستی کاربردهای بسیاری دارد. باید به خاطر داشت که فرد فقط چنین اختلالاتی را درمان می کند که ناشی از تغییرات طبیعی نیست، یعنی اختلالی که در طی آن ساخت و ساز یک ساختار معین از بین می رود.

درمان دستی، بیماری های ناشی از اختلالات عملکردی (برگشت پذیر) را درمان می کند.

این روش هم برای مقابله با درد ستون فقرات و هم برای مقابله با سندرم های درد نشات گرفته از ستون فقرات و همچنین آسیب بیش از حد مکانیکی به بافت نرم (ماهیچه ها، مفاصل، رباط ها) و مفاصل محیطی (زانو، باسن، شانه و غیره) استفاده می شود.

علائم مربوط به درمان دستی شامل موارد زیر است: بیماری دیسک بین مهره ای، درد عصبی، بی حسی اندام، سردرد و فشار عضلانی. منع مصرف دارو درمانی نیز وجود دارد.

این موارد شامل پوکی استخوان پیشرفته، مشکلات لخته شدن خون، مقاومت شدید بیمار در جلوگیری از معاینه، درد ناشی از سرطان یا یک روند التهابی حاد، اختلالات جدی در اندام های داخلی و بارداری است

در پایان، درمان دستی، هنگامی که توسط پزشکان واجد شرایط یا فیزیوتراپیست اعمال می شود، روشی بسیار مؤثر برای تشخیص و درمان اختلالات سیستم اسکلتی عضلانی است. اگر این کار طبق نشانه ها و موارد منع مصرف انجام شود، یک روش بدون درد و بی خطر در کار با بیمار است. همچنین از درمان های دستی برای درمان دیسک کمر و دردهای مزمن کمر به روش غیر جراحی یاد می شود.

علائمی که نشان می دهند نیاز به درمان دستی است:

ستون فقرات:

• ادامه یافتن درد به سمت اندام های مرتبط با تحریک و فشرده سازی ریشه های عصبی
  • درد ناشی از عضلات بیش از حد سفت
  • درد ناشی از بیماری دژنراتیو دیسک های بین مهره ای
  • درد در طول بیماری دیسک (آسیب، دیسک بین مهره ای بیرون زده / فتق)
  • سفتی ناشی از انقباض یا مسدود شدن اتصالات بین مهره ای و ساکروایلیاک
  • سردردهای مربوط به ستون فقرات، سرگیجه
  • وضعیت نامتقارن

مفصل های جانبی:

• درد ناشی از صدمات عضلانی، پیوند و تاندون
  • عارضه های بعد از جراحات و بعد از عمل های ارتوپدی در استخوان ها، مفاصل، رباط ها و ماهیچه ها
  • درد ناشی از آرتروز
  • آماده سازی برای عمل جراحی و توانبخشی پس از درمان
  • سفتی مفصل ناشی از بی حرکتی یا دژنراسیون
  • افزایش یا کاهش میزان بافت های نرم که باعث تغییر وضعیت در وضع حمل و بار اضافی در بافت های دیگر می شوند

موارد منع استفاده از درمان دستی:

عمومی:

• درد غیرقابل تحمل (امکان انجام معاینه)
  • پوکی استخوان
  • مشکلات لخته شدن خون
  • ضایعات پوستی
  • اختلالات شدید داخلی
  • عدم همکاری از طرف بیمار

موضعی:

• روند التهابی حاد
  • سرطان
  • جراحات، شکستگی ها، پیج خوردگی ها در مرحله بی حرکتی
  • بی ثباتی کپسولی، مفصلی
  • آسیب شناسی شریان ورتبروبازیلار
  • سستی لیگامنت از ستون فقرات گردن
  • علائم فشرده سازی نخاع
  • فلج عضلات پیشرونده

عوارض بعد از درمان دستی چیست

در مواردی که علائم یا موارد منع مصرف را دنبال می کند، هیچ عارضه ای وجود ندارد، اگرچه در مورد تکنیک های درمان دستی احتمالا بیمار این موارد را تجربه کند:

• درد شدید بافت آسیب دیده ناشی از یک درمان زودرس
  • افزایش حساسیت به بافت های تحت فشار یا کشش در حین حرکت مفاصل
  • سرگیجه و حالت تهوع در صورت نارسایی ورتبروبازیلار که قبلاً تشخیص داده نشده است

عدم رعایت موارد منع استفاده از درمان دستی گاهی اوقات منجر به آسیب دیدگی عضلات یا رباط ها، فلج عضلات و در موارد شدید، مرگ شود.

دکتر مهسا مظاهری, بهترین متخصص طب فیزیکی, طب فیزیکی, طب فیزیکی و توانبخشی,توانبخشی,فیزیوتراپی تخصصی,لیزردرمانی,لیزر درمانی,مگنت درمانی,تکاردرمانی,تکار درمانی,شاک ویو,تزریقات داخل مفصل,تزریق داخل و اطراف مفصل,اوزون درمانی,اوزون تراپی,حرکات اصلاحی,حرکات ورزشی,حرکات اصلاحی ورزشی,ورزش درمانی,ورزش تراپی,نوار عصب و عضله,عصب و عضله,درمان های دستی,درمانهای دستی,درمانهای دستی و منیپولیشن,تحریک مغناطیسی مغز,تحریک مغناطیسی و بیوفیدبک جهت درمان اختلالات کف لگن,بی اختیاری ادراری,یبوست,اورتوپدی فنی و اسکن پا وتجویز اورتوز,کاردرمانی,گفتاردرمانی,ارتوپدی فنی,ارتوپدی فنی و اسکن پا,ارتروز,اسکن پا,اسکن کف پا,تمرین و ورزش,خارپاشنه پا,خار پاشنه,دیسک گردن,دیسک کمر,تمرینات کششی,دارودرمانی,دارو درمانی,تاندون کف پا,تاندونیت,التهاب تاندون,درمان تاندونیت بدون جراحی,پلانتار فاشئیت یا خار پاشنه,درمان تاندینوپاتی,تاندینوپاتی,دارودرمانی,بریس,تزریقات موضعی,ورزش درمانی,فیزیوتراپی و شاک ویو,درمان تاندینوپاتی,محافظت از تاندون آسیب دیده,قدرت عضلات, درمان تاندینوپاتی,فاشیای قدامی,درمان خار پاشنه پا,پاشنه پا,درمان غیر جراحی,درمان غیر جراحی بیماری های عضلانی,بیماری های عضلانی,بیماریهای عضلانی,بیماری های اسکلتی,درمان بیماریهای اسکلتی,درمان دیسک گردن,درمان دیسک کمر بدون جراحی,ارتروز,درمان ارتروز,درمان آرتروز,پوکی استخوان,درمان پوکی استخوان,اختلالات کف لگن,درمان اختلالات کف لگن,کف لگن,بی اختیاری,یبوست,درمان یبوست,متخصص طب فیزیکی,متخصص طب فیزیکی در اصفهان,طب فیزیکی در اصفهان,درمان غیرجراحی,درمان غیر جراحی,گردن درد,دست درد,پادرد,پا درد,درد ارنج,درد آرنج,انواع سندرم,انواع ارتروز,انواع آرتروز,پی ار پی,پی آر پی,PRP,عمل جراحی بسته دیسک کمر,جراحی بسته دیسک گردن,تمرینات اصلاحی,درمان کمر دردهای بعد از جراحی,مصرف مسکن,تجویز انتی بیوتیک,بریس,بریس یا ارتروز,روشهای نوین جراحی,روش های جدید درمان بدون جراحی,تزریق داخل کانال نخاع,فلورسکوپی,درمان تنگی نخاع بدون جراحی,کانال نخاع,درمان ارتروز به روش رادیوفرکانسی,رادیوفرکانسی,ارتروز به روش های جدید,درمان درد استخوان دنبلانچه,بلاک عصب,درمان های مداخله ای درد,درمان دردهای مزمن,تزریقات تخصصی داخل مفصل,تزریقات تخصصی مفصل,متخصص درمان کمر درد,متخصص درمان درد,صندلی مگنت,ماساژدرمانی,ماساژ درمانی,بیماریهای عصبی,درمان بیماری های عصبی,ماساژ و طب سوزنی,طب سوزنی,بیماری پارکینسون,درمان پارکینسون,بیماری های پارکینسون و راه های درمان,نشانه های پوکی استخوان,علایم دیسک گردن,علایم دیسک کمر,بیرون زدگی دیسک کمر,بیرون زدگی دیسک گردن,مفصل زانو,درمان مکرر دررفتگی,ارتروز زانو,تشخیص دیسک کمر,روماتیسم,درمان روماتیسم,درمان های روماتیسم,روماتیسم ستون فقرات,ورزش یوگا,ورزش برای درد,مشاوره و درمان دیسک کمر,مشاوره و درمان دیسک گردن,درمان گودی کمر,گودی کمر,پیشگیری از گردن درد,قوس کمر,علت شانه درد,سفتی عضلات,صافی کف پا,ورزش برای درمان صافی کف پا,مزایای مگنت تراپی,تزریق گاز اوزون,تزریق گاز اوزن,گرفتگی کمر,درمان گرفتگی کمر,اسیب مینیسک,آسیب مینیسک زانو,ارتروز شانه,درد سیاتیک,درمان درد سیاتیک,سیاتیک,ام اس,MS,بیماری ام اس,درمان ام اس,رگ به رگ شدن,رگ به رگ شدن گردن,مزایای ازون تراپی,ازون درمانی,شکستگی گردن,درمان شکستگی ها,پاراپلژی,میگرن,درمان میگرن,کشش ستون فقرات,گودی کف پا,درمان گودی کف پا,ماساژ,ماساژتراپی,اسیبهای ورزشی,آسیب های ورزشی,درد لگن و باسن,درمان درد لگن,درمان درد باسن,درمان التهاب مفاصل,التهاب مفاصل,نقرس,درمان نقرس,نقرس درمانی,از نقرس چه میدانید,دیسکوپاتی,لامینکتومی,فتق دیسک,فتق دیسک کمر,طناب نخاعی,تحریک طناب نخاعی,اپیدورال,اسپاینال,بیهوشی,ساییدگی,ساییدگی کشگک زانو,کاربردشاک ویو,انحراف ستون فقرات,درمان انحراف ستون فقرات,پوکی استخوان و افسردگی,درمان افسردگی,درمان پیچ خوردگی مچ پا,جلوگیری از پوکی استخوان,سندرم مچ دست,علاسم سندرم,گزگز دست,گزگز,گزگز یا بی حسی,ارتروسکوپی,خشکی زانو,درمان خشکی زانو,کفش ورزشی مناسب,انتخاب کفش ورزشی مناسب,پای پرانتزی,درمان پای پرانتزی بدون جراحی,شکستگی استخوان,ورزش برای درد,ورزش برای کمر درد,کیست گانگلیون,درمان کیست,فلج مغزی,درمان فلج مغزی,فلج مغزی و فیزیوتراپی,فیزوتراپ,فیزیوتراپیست,هیدروسیژن,روش نوین جراحی دیسک کمر,قوس گردن,درمان قوس گردن,انحراف شصت پا,درمان انحراف شصت پا,شانه یخ زده,درمان شانه یخ زده,شانه منجمد,درمان شانه منجمد,مچ پای ورزشکاران,فوتبال,فوتبالیستها,اسکولیوز,درمان اسکولیوز,علل ایجاد اسکلولیوز,کلینیک تخصصی درد,درمان دردها,دردمزمن,درد مزمن,تق تق مفصل,درمان تق تق مفصل,پای دیابتی,جراحی پای دیابتی,لیزر درمانی,لیرزتراپی,لیزرتراپی,هزینه لیزردرمانی,هزینه های لیزر تراپی,مگنت تراپی کف لگن,درد پاشنه پا,سردردهای میگرنی,درمان سردردهای میگرنی,اختلال نعوظ,اختلالات نعوظ,درمان اختلالات نعوظ,تسکین درد,تسکین دردهای مزمن,طرز ایستادن مناسب,ایستادن مناسب,پوزیشنهای مناسب,پوزیشن های مناسب,درمان زانوی دوندگان,درمان زانوی ورزشکاران,تونل تارسال,درمان سندرم تونل تارسال مچ پا,مفصل ران,درمان درد مفصل ران
درمان غیر جراحی کمر اصفهان، درمان درد کمر اصفهان، درمان گردن درد اصفهان

4.5/5 (16 دیدگاه ها)