درمان تنگی کانال نخاعی در اصفهان

متخصص فیزیوتراپی برای کمر درد اصفهان

چرا گردن درد دارم؟

درمان کمر درد شدید اصفهان,بهترین متخصص درمان کمر درد اصفهان,متخصص فیزیوتراپی برای کمر درد اصفهان

درمان تنگی کانال نخاعی در اصفهان با روش های مختلف فیزیوتراپی امکان پذیر است و می تواند از انجام جراحی های غیرضروری پیشگیری کند.

تنگی کانال نخاعی یکی از دلایل احساس درد در کمر و انتشار آن به اندام های تحتانی است که در اثر کاهش فضای داخلی کانال نخاعی که ریشه های عصبی نخاعی از آن جا عبور می کند ایجاد می شود.

کاهش فضای عبوری ریشه های نخاعی سبب می شود فشار زیادی به اعصاب نخاعی وارد شود، این وضعیت موجب بروز مشکلاتی همچون کمردرد و انتشار آن به اندام های تحتانی می شود.

درمان تنگی کانال نخاعی در بسیاری از موارد با روش های غیرجراحی همچون فیزیوتراپی امکان پذیر است.

این بیماری در دو نوع مادرزادی و اکتسابی رخ می دهد، در نوع مادرزادی قطر کانال نخاعی بطور اولیه کم است و در نوع اکتسابی رشد استخوان ها و بافت های دیگر داخل این کانال سبب کاهش فشار کانال نخاعی می شود و اغلب در افراد سالمند و میانسال رخ می دهد.

درمان کمر درد شدید اصفهان

کاهش ارتفاع دیسک در نتیجه افزایش سن نیز ریسک بروز این بیماری را افزایش می دهد. امروزه فیزیوتراپی با استفاده از مدالیته های مختلف به درمان تنگی کانال نخاعی کمک زیادی می کند.

وارد شدن فشار به نخاع و ریشه های عصبی در نزدیکی دیسک کمر و دیسک گردن سبب وارد شدن فشار بر دیسک و بروز علائمی همچون کمردرد و گردن درد نیز می شود.

آرتروز ستون فقرات، فتق دیسک کمر و گردن، افزایش ضخامت رباط های اطراف نخاع، افزایش سن، شکستگی یا لیز خوردگی مهره ها، پوکی استخوان، تومور های نخاعی، پارگی دیسک بین مهره ای و آسیب دیدگی ستون فقرات در اثر وارد شدن ضربه از جمله عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به این بیماری هستند.

نشستن به مدت طولانی نیز یکی از عوامل افزایش دهنده خطر بروز تنگی کانال نخاعی است.

با توجه به تشابه علائم این بیماری با سایر مشکلات ستون فقرات پزشک از روش های تشخیصی مختلفی همچون معاینه فیزیکی، ام آر آی، رادیوگرافی، میلوگرافی و تست نوار عصب و عضله بهره می برد و بر اساس شدت بیماری و شرایط بیمار مناسب ترین روش درمان تنگی کانال نخاعی را پیشنهاد می دهد.

علائم تنگی کانال نخاعی

بهترین متخصص درمان کمر درد اصفهان مهمترین علایم تنگی کانال نخاعی را به شرح زیر بیان میکنند.

• کمردرد
  • انتشار درد به باسن و اندام های تحتانی
  • تشدید درد هنگام فعالیت ( حتی نشست و برخاست نیز سبب بروز درد می شود )
  • گرفتگی عضلات پشت ساق پا
  • بی حسی و گزگز کردن اندام های تحتانی
  • ضعف و آتروفی عضلات ران و ساق پا
  • کاهش انعطاف پذیری ستون فقرات که سبب کاهش دامنه حرکتی آن می شود.
  • بی اختیاری ادرار و یا مدفوع در صورت پیشرفت بیماری

دلایل و عوامل افزایش دهنده خطر

• بیرون زدگی دیسک کمر
  • افزایش سن که سبب آسیب پذیری دیسک بین مهره ای می شود.
  • آرتروز ستون فقرات
  • افزایش ضخامت رباط های اطراف نخاع
  • وارد شدن ضربه به ستون فقرات
  • آسیب دیدگی ستون فقرات
  • شکستگی مهره ها
  • لیز خوردن مهره ها بر روی هم
  • تومور های نخاعی
  • پوکی استخوان
  • آسیب های دیسک بین مهره ای

درمان تنگی کانال نخاعی در اصفهان

بهبود تنگی کانال نخاعی که در بسیاری از موارد با روش های غیرجراحی امکان پذیر است می تواند به کاهش مشکلات بیمار و بهبود وضعیت وی کمک کند. فیزیوتراپی یکی از موثرترین و بهترین روش های درمان تنگی کانال نخاعی است.

لیزر تراپی با استفاده از لیزر پرتوان ، الکتروتراپی ، تمرین درمانی و تکنیک های منوال تراپی همچون مانیپولاسیون برای درمان این اختلال توسط فیزیوتراپیست مورد استفاده قرار می گیرند.

تنظیم ستون فقرات در وضعیت صحیح با استفاده از تکنیک های درمان دستی به افزایش فضای کانال نخاعی و کاهش فشار بر اعصاب تحت فشار کمک می‌ کند.

تمرینات ورزشی که فیزیوتراپیست تنظیم می کند نیز سبب افزایش قدرت انعطاف ستون مهره و افزایش قدرت عضلات شکم و کمر می شود که می تواند به کاهش مشکلات بیمار کمک کند.

کاهش سطح فعالیت و اجتناب از انجام فعالیت هایی که سبب تشدید درد و ناراحتی می شوند تا زمان بهبودی بیمار ضروری است.

استفاده از کمربند طبی با تجویز پزشک می تواند به بهبود شرایط بیمار کمک کند.

استفاده از داروهای بی حس کننده موضعی ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن و داروهای کورتونی با تجویز پزشک نیز برای کمک به کاهش درد و التهاب توصیه می شود.

در صورتی که روش های فوق نتوانند کمکی به بهبودی شرایط بیمار بکنند و بیماری بحدی پیشرفت کرده باشد که سبب بروز عوارض جدی برای فرد شده باشد عمل جراحی انجام می گیرد.

درمان زانو درد اصفهان, درمان کمر درد اصفهان, درمان گردن درد اصفهان, بهترین متخصص فیزیوتراپی کمر و گردن اصفهان

4.9/5 (14 دیدگاه ها)

2 دیدگاه در نوشته “درمان تنگی کانال نخاعی در اصفهان

• دکتر مهسا مظاهری متخصص طب فیزیکی نویسنده نوشتهپاسخ

سلام دوست خوب من
      بله . ورزش برای درمان تنگی کانال نخاع موثر است. ولی نکته مهم این است که شما قبل از اقدام به هر نوع ورزش با مراجعه به پزشک خودتون با ایشان مشورت و ورزش های مناسب برای این درمان را بدانید. ممکن است نااگانه آسیب بیشتری ببینید.
      ولی در کل انجام ورزش هایی مانند پیاده روی آرام و شنا به بهبود علائم ناشی از تنگی کانال نخاعی کمک می کند.